Lanfranconi vytvoril v Bratislave dielo epochálneho významu, jeho posledný čin ľudí šokoval Iveta Grznárová 09.03.2020, 11:05 4 432 Tlač Diskusia

Jeho meno nesie bratislavský most aj vysokoškolský internát. Len málokto však pozná dôvody tejto pocty, ako i fakt, že pomenovanie Lafranconi je v skutočnosti skomoleninou Eneovho priezviska. Paradox – najmä v prípade muža, ktorého doménou bola presnosť. No keďže nemenej vynikal aj veľkorysosťou, možno by nám tento prešľap odpustil.

Zdroj: ntf.hu, Wikimedia Commons. Koláž – HN History

No ako k nemu vôbec došlo? Nuž tak, že talianske meno Lanfranconi sa našincovi jednoducho vyslovuje o čosi ľahšie s vynechaním prvého „en“. Ešte v čase inžinierovho života sa pritom nepoužívalo len na označenie jeho a ďalších príslušníkov slávnej lombardskej rodiny, ale aj pre objekty a oblasti, ktoré im patrili.

Podľa „zjednodušenej“ verzie tohto priezviska sa nazývala celá jedna bratislavská štvrť – a to práve v oblasti dnešného mosta a internátu Lafranconi. A keďže prvý betónový most cez Dunaj sa staval až takmer sto rokov po smrti experta na vodné diela, jeho skutočné meno bolo prekryté vrstvami desaťročí. Sami dobre vieme, ako to občas majú Slováci s dôslednosťou… A v časoch neskorého socializmu zvlášť.

Kto však presne bol Enea Grazioso Lanfranconi a za čo všetko mu Bratislava vďačí?

Záplavy verzus plavba

Ako napovedá už jeho meno, Slovákom nebol. Narodil sa 20. mája 1850 v talianskom meste Pellio Intelvi do zámožnej rodiny. Vyštudoval polytechniku v Miláne a keď mal dvadsať rokov, spolu s rodičmi a mladším bratom Luigim sa presťahoval do vtedajšieho Prešporka, keďže „hranice v idylickom 19. storočí neboli na prekážku“, ako napísal historik Pavel Dvořák v Piatej knihe o Bratislave.

​Lanfranconiovci na čele s otcom Antoniom, staviteľom, boli preslávení stavbami železničných tratí, ale tiež úpravami vodných tokov, ktoré slúžili nielen na odvracanie povodní, ale aj zlepšovanie splavnosti riečnych tokov.

„Kým ochrana pred záplavami bola pasívna a drahá, riečna doprava prinášala obrovské zisky. Doma to mali vyskúšané. Vodná doprava v Taliansku vážne konkurovala železniciam, lebo bola neporovnateľne lacnejšia. Pravda, platilo to len za predpokladu, že koryto sa primerane upravilo, čo nebolo jednoduché a už vôbec nie lacné,“ vysvetľuje Pavel Dvořák podstatu ich podnikateľského umu a tiež následného úspechu.

Povodne v Bratislave boli v čase príchodu Lanfranconiovcov bežným, no rozhodne nie odovzdane prijímaným javom. Ľudia každej generácie sa všemožne snažili veľtok skrotiť, no ani tie

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Basic

3 odomknuté články týždenne

Web a videá bez reklamy

Mesačne 5,90 € Detail

Digital

Kompletný digitálny obsah

+ Hnonline.sk bez obmedzení

+ Obsah časopisov Stratégie, Téma, Čarovné Slovensko

+ Web a videá bez reklamy

mesačne 8,90 € Detail

Digital Premium

Kompletný digitálny obsah

+ Hnonline.sk bez obmedzení

+ Obsah časopisov Stratégie, Téma, Čarovné Slovensko

+ Web a videá bez reklamy

+ Vzory zmlúv

+ Hospodárske noviny do schránky

Štvrťročne 69,75 € Detail Ďalšie balíky

Už máte predplatné? Prihláste sa

HNkonto

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Bratislava, Dunaj, história, Enea Lanfranconi Zobraziť diskusiu Zdieľať článok Viac sa dočítate tu.