Nezmieriteľní rivali Benz a Daimler: Po vynáleze automobilu súperili o ďalšie prvenstvá mzw 01.04.2020, 10:10 1 117 Tlač Diskusia

Pôvod myšlienky bol jednoduchý. Výroba prvých osobných áut vyžadovala na konci 19. storočia značné investície, pričom zo začiatku nebol odbyt príliš veľký. A tak prišli nemeckí rivali Karl Benz a Gottlieb Daimler s podobným nápadom: Čo tak vyrobiť nákladiak? Alebo autobus? V boji o pasažierov bol pred 125 rokmi prvý Benz.

Zdroj: Wikimedia Commons, media.daimler.com; Koláž HN History

Necelých sto kilometrov východne od Bonnu a Kolína nad Rýnom leží mestečko Siegen. Dôjsť z neho autom do neďalekého, 15 kilometrov vzdialeného Deuzu cez Netphen zaberie asi 20 minút.

Na konci 19. storočia to však bola cesta oveľa náročnejšia a väčšine prostých ľudí trvala niekoľko hodín. Kto mal koňa, bol schopný prejsť trasu za dve hodinky.

Medzi Siegenom a Deuzom to však platilo len do 18. marca 1895. Práve vtedy sa tam pasažieri previezli historicky prvým autobusom, ktorý vyrobila továreň päťdesiatročného rodáka z Karlsruhe Karla Benza.

Sila štyroch koní

Prvý autobus mal na zadnej časti pripevnený spaľovací motor, ktorý poháňal kolesá silou štyroch koní a bol schopný trasu prejsť za hodinu. Bol síce o niečo rýchlejší a výkonnejší ako jeho predchodca – kočiar ťahaný koňmi – dizajnom ho však ešte stále pripomínal. Do priestoru pre cestujúcich sa zmestilo šesť ľudí, na kozlíku mohli sedieť dvaja vodiči, zvyčajne však stačil jeden.

Zdroj: Téma

​Na trasu vyrážal Benzov motorový koč pravidelne o šiestej ráno, medzi Deuzom a Siegenom sa počas dňa prešiel štyrikrát a pred deviatou večer jeho vodič vypol motor. Jedna cesta stála pasažierov asi 70 fenigov.

Karl Friedrich Michael Benz (25. 11. 1844 – 4. 4. 1929) mal našliapnuté na dobrý biznis. So svojimi nápadmi dokázal predstihnúť ostatných konštruktérov svojej doby. V júni 1880 si nechal patentovať dvojtaktný motor, v roku 1883 si už v Mannheime založil firmu Benz & Cie. na výrobu motorov a o dva roky neskôr predstavil historicky prvý automobil poháňaný spaľovacím motorom, ktorý si nechal patentovať v januári 1886.

Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad Nové dejiny

Benz s prvým automobilom takmer neuspel, zachránil ho manželkin nápad

​Lenže v tom čase už mu šliapal na päty rodák zo Schorndorfu na juhozápade dnešného Nemecka Gottlieb Daimler (17. 3. 1834 – 6. 3. 1900), ktorý sa do dejín spaľovacích motorov zapísal pre zmenu

Nedozvedeli ste sa všetko?

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Basic

3 odomknuté články týždenne
Web a videá bez reklamy

Mesačne 5,90 € Detail

Digital

Kompletný digitálny obsah
+ Hnonline.sk bez obmedzení
+ Obsah časopisov Stratégie, Téma, Čarovné Slovensko
+ Web a videá bez reklamy

mesačne 8,90 € Detail

Digital Premium

Kompletný digitálny obsah
+ Hnonline.sk bez obmedzení
+ Obsah časopisov Stratégie, Téma, Čarovné Slovensko
+ Web a videá bez reklamy
+ Vzory zmlúv
+ Hospodárske noviny do schránky

Štvrťročne 69,75 € Detail Ďalšie balíky

Už máte predplatné? Prihláste sa

HNkonto

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

automobil, Carl Benz, história, Téma, Gottlieb Daimler Zobraziť diskusiu Zdieľať článok Viac sa dočítate tu.